Kiezen, het hoort bij het leven. De hele dag door maak je keuzes. Van welke kleding je aan trekt, wat je gaat eten, tot grote beslissingen, die veel invloed op je leven hebben. Zoals bijvoorbeeld je baan, een huis, relaties. Hoe voorkom je hierbij keuzestress?
Bij de meeste keuzes die je maakt sta je niet eens stil. Ze gebeuren zonder er echt over na te denken. Andere keuzes kunnen je echter het gevoel geven dat er maar één keuze goed is. En dat levert stress op. Want wanneer is het goed?
Wat maakt een goede keuze nu zo belangrijk? Je keuzes bepalen je identiteit, je kan er je dromen mee realiseren. Ze geven een gevoel van vrijheid, jij hebt immers de touwtjes in handen om je leven vorm te geven. Dit geeft meteen ook stress omdat je graag een keuze wil maken die goed uitpakt, en door andere mensen wordt geaccepteerd.
Keuzes voelen vaak definitief, en mag je niet meer veranderen. Maar is dit wel zo? Waarom zou je een keuze niet terug mogen draaien. Het leven is een leerproces, en dat leer je alleen door vallen en opstaan.
Kiezen en beslissingen nemen is tegenwoordig lastiger dan ooit. Door social media zijn we op de hoogte van alle mogelijkheden waaruit we kunnen kiezen. En zien we de keuzes van anderen steeds voor bij komen. Daardoor gaat men vergelijken met anderen, en kun je teleurgesteld zijn in je eigen keuzes. Maar zijn alle positieve verhalen op social media de werkelijkheid? Maak de keuze die bij jou past, en niet die om hetzelfde te hebben als de ander.
Keuzestress is de voedingsbodem tot vermoeidheid. Het piekeren, nadenken, afwegen kost ontzettend veel energie. Je hersenen maken overuren. Zo kan keuzestress de oorzaak zijn van een burn-out.

TIPS OM KEUZESTRESS TE VOORKOMEN.
• Herken de signalen van je intuïtie: iedere keuze die je maakt komt van eerste instantie uit je gevoel. Daarna ga je redenen bedenken om dat gevoel verstandelijk te rechtvaardigen. Luister goed naar je lichaam. Dat reageert namelijk direct en voortdurend op prikkels uit de omgeving: wanneer je bijvoorbeeld een zucht van opluchting of een kramp in je buik voelt, weet je al dat daar een onbewuste reden voor is. Voelt het goed? Komt je verstand niet in opstand? Hak de knoop door, en ga ervoor. Mocht het achteraf niet de juiste beslissing zijn? Leer ervan en doe er de volgende keer je voordeel mee.
• Zorg voor structuur in je leven: structuur in je leven zorgt ervoor dat je minder keuzes hoeft te maken. En dat geeft rust.
• Wat maakt je blij? Wat betekent de keuze voor jou? Vraag niet te veel mensen om raad. Kies eerst vanuit je hart. Waar word je blij van? Wat geeft je energie? En maak van hieruit een keuze.
• De vier K’s: Klagen, Knokken, Kloeken (jezelf verantwoordelijk voelen voor de ander), en Krampen (wachten tot het leven beter wordt). Neem 100% verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Waar wil je voor gaan? Wat zijn je drijfveren?
• Ken jezelf: Waar wil je voor gaan in het leven? Wat vind je belangrijk? Waar word je gelukkig van? Door jezelf goed te kennen, wordt het gemakkelijker om keuzes te maken die bij jou normen en waarden passen.
• Werk aan je zelfvertrouwen: hoe onzekerder je bent, hoe moeilijker je kan kiezen. Als je twijfelt aan jezelf, hoe kan je dan weten welke optie de beste is voor jou?
• De mening van anderen: wat anderen denken, vinden heb je niet in de hand en kan je niet voorspellen. Het is hun mening, en deze kan verschillen van wat jou gelukkig maakt.
• Denk op de lange termijn: wat is je doel, wie wil je zijn? Als je daar een beeld van hebt, is het maken van een keuze gemakkelijker.
• Leer omgaan met verandering: verandering is altijd moeilijk. Zelfs verandering brengen in een ongewenste situatie roept weerstand op. Uit je comfortzone komen, is beangstigend. Zelfs als je niet meer tevreden bent met je comfortzone. Je blijft liever waar je bent, ook al is het daar niet goed. Wanneer je beseft dat je keuze bepaald wordt door dat je het eng vindt om uit het veilige te stappen, kan je er bewust voor kiezen om uit de schijnveiligheid te stappen.
• Hart en brein: kies met je hoofd en je hart. Enkel rationele beslissen zijn niet doorleeft en stroken niet met wie je bent, wat jij nu echt wil. Een keuze moet in eerste plaats goed voelen, rekening houdend met de verstandelijke elementen.
• Wacht niet: Wacht niet met kiezen tot je de ideale keuze kan maken. Dat moment komt wellicht nooit. Want 100% zekerheid bestaat niet. Het kost je heel veel tijd en energie. Er zijn altijd factoren waar je geen invloed op hebt.
• Wanneer je te lang wacht met kiezen, kiest de omgeving in jou plaats. Dit ondermijnt je geluksgevoel, omdat je niet zelf de keuze maakt.
• Kies en sta achter je keuze: Wanneer je gekozen hebt ga je er voluit voor. Kijk niet achterom naar de achtergebleven keuzes. Concentreer op het nu en de toekomst.
• Stel je keuze niet uit: Wil je eerst zeker weten dat de keuze goed is, en neem je daarom maar geen beslissing. Weeg je steeds de voor en tegens tegen elkaar af om tot een keuze te kunnen komen. Blijf je zoeken naar informatie om tot de juiste keuze te komen. Het kan helpen jezelf een deadline te stellen. Zolang je uit blijft stellen blijft te spanning om de juiste keuze te maken aanwezig.
• Voel je niet schuldig: Heeft je keuze gevolg voor een ander? Dan kan een keuze leiden tot schuldgevoel en zelfverwijt. Maak de beste keuze voor jezelf, en focus op het hier en nu. Niet kiezen omdat je keuze van invloed is op de ander, maakt dat je jezelf wegcijfert en dat levert uiteindelijk nog meer spanning op.
• Ben niet bang om fouten te maken: een verkeerde keuze bestaat niet. Je maakt een keuze omdat jij denkt dat dat op het moment de beste keuze is. Achteraf kan dit een foute keuze zijn. Iedereen maakt fouten. Van fouten leer je , en doe je het een volgende keer anders.