Je rug houdt je recht overeind, en geeft je steun. Je wervelkolom bepaalt in hoge mate je lichaamshouding, en spiegelt hiermee ook je innerlijke houding. Wanneer je teveel zorgen opstapelt, kan je letterlijk door je rug gaan, of krom gaan lopen.

Je rug geeft informatie over je beweeglijkheid, je flexibiliteit. Beweeg je mee met de ander?

Iemands stijfheid vertelt meer over de starheid van iemand. Blijven hangen in je eigen waarheid, zonder open te kunnen staan voor de ander.

Stijfheid van de rugspier kan leiden tot klachten van de wervelkolom, tot beknelde zenuwen, en tot problemen met tussenwervelschijven.

Je rug representeert de kracht van de mens, die kracht kun je in je onderrug ervaren. Wanneer je klachten in je onderrug ervaart kan het zijn dat je je eigen krachten ondermijnd.

Je onderrug in combinatie met je bekken gebied is het gebied wat staat voor je basis. Hoe sta je in de wereld? Je eerste levensbehoefte? Onderdak, voedsel,  veiligheid! Hoe zet je jezelf neer?

Ervaar je pijn in je bovenrug, dan kan dit te maken hebben met druk, druk van buitenaf, of druk die jij jezelf oplegt. Prestatiedruk? Wat vindt de ander van mij? Doe ik het wel goed?

Een massage van de rug wordt vaak ervaren alsof er letterlijk een last wordt afgenomen. Het geeft een ruimer en lichter gevoel. Door een rugmassage worden de verschillende huidzones geprikkeld.

In deze bindweefselzones zijn vaak onverwerkte emoties opgeslagen. Hierdoor ontstaan verhardingen en verklevingen in dat gebied . Massage van de rugspier heeft een werking op de in- en uittredende zenuwbanen langs de wervelkolom. Die op hun beurt weer prikkels doorgeven aan organen, spieren, en botten.

 

Wat zou je zelf kunnen doen aan rugklachten?

  • Kom in beweging.
    fysiek en mentaal. Stilstaan maakt je letterlijk en figuurlijk stijf, je wordt moe, hebt nergens zin in. En blijft hangen in dat wat je allemaal niet kan. Ga je letterlijk bewegen, komt er meer doorbloeding, word je energieker, wat zorgt voor minder stijfheid, en een sneller herstel. Je bouwt de spierkracht op, en een stevigere houding.

 

  • Doorbreek je beweegpatroon.
    Wissel je zithouding af met lopen, bewegen. Neem de trap, gebruik je fiets als het kan, en dat is vaker dan je denkt. Ga wandelen, ook al lijkt het weer niet zo mooi. Het is ontspannend, en geeft je een goed gevoel. Luister naar wat er voor jou mogelijk is.
  • Voel wat de pijn met je doet.
    Zorgt het ervoor dat je stopt met alles wat je leuk vindt? Wat houdt jou vast om te bewegen. Welke emoties houd je vast? Wat maakt dat je vasthoudt aan bepaalde patronen?
  • Let op je houding.
    Zithouding: rechtop, voeten plat op de grond, benen in een hoek van 90 graden, schouders naar achteren en je kruin richting het plafond. Stahouding: zet je benen niet op slot, maar houd je knieën ligt gebogen. Voel dat je voeten stevig op de grond staan. Sta zo recht mogelijk, of je met een touwtje aan je hooft omhooggehouden wordt. Je schouders omlaag en naar achteren. Hierdoor gaat je borst in een open houding staan.
  • Laat je regelmatig masseren.
    Het helpt je om naar je lichaam te blijven luisteren. En je bewust te worden van je innerlijke houding, die zich spiegelt in je uiterlijke houding. Het zorgt ervoor dat afvalstoffen worden afgevoerd, en voedingsstoffen worden toegevoerd, wat aanzet tot een sneller herstel.