Stress heb je nodig om alert te kunnen reageren in gevaarlijke situaties. Maar er geen balans is tussen ontspannen en gespannen zijn, en je lichaam continu in de alert stand staat. Dan is het belangrijk om die balans te herstellen en je stressniveau te verminderen. Langdurige stress is schadelijk voor je gezondheid; overbelaste spieren met blessures als gevolg, hartklachten, oververmoeidheid, zwaarlijvigheid, burn-out, niet goed functioneren van je afweersysteem.

Wat kun je doen om stress te verminderen? Hier volgen een aantal tips om weer balans te krijgen tussen ontspanning en spanning in je lichaam.

Je hoofd leeg maken om stress te verminderen.

Wanneer je hoofd vol is, valt het niet mee om te ontspannen. En je druk maken om stress levert vervolgens nog meer stress op.
De beste manier om je hoofd leeg te maken is je aandacht richten op lichamelijke activiteit. Dit kan je doen door te sporten, hardlopen, wandelen, maar ook door actief je huis te poetsen met een vrolijk muziekje op de achtergrond. Muziek waarbij jij in beweging komt.
Wanneer je actief beweegt maakt je lichaam hormonen aan die je een goed gevoel geven. Je verbruikt tevens adrenaline wat aangemaakt wordt door stress, waardoor je lichaam een meer ontspannen houding aanneemt.

Verminder je piekergedachten

Piekeren, iets wat we allemaal wel eens doen. Wanneer je continu over alles piekert, reageert je lijf alsof er gevaar op de loer licht. Je hersenen zijn actief, en dat kost veel energie. Waardoor je je snel vermoeid voelt.
Wat levert piekeren ons nu eigenlijk op? Pieker je over dingen uit het verleden, of maak je zorgen over de toekomst. Twee tijden die je niet kan veranderen. Het verleden is geweest, en hier kan je niets meer aan veranderen, je kan er alleen van leren.
De toekomst is nog onbekend. Wat je hier over denkt zijn als….. gedachten. Als dit…. , als dat ….
Wat er echt gaat gebeuren weet je niet. Je leven kan door een onverwachte gebeurtenis in een totaal ander vaarwater komen als jij van tevoren had bedacht.
Al die gedachten kosten veel energie, geven je zorgen en stress. Beter kan je bezig zijn met hoe het nu is. Wat is wat je nu nodig hebt, en wat kan je nu doen om dingen te veranderen die je leven meer ontspannen maken.

Uit je emoties

Spreek je gevoelens, gedachten, en emoties uit om stress te verminderen. Laat merken wanneer je boos, verdrietig, geïrriteerd of bang bent. Praten over je gevoelens lucht op en vermindert stress enorm. Tijdens massagetherapie is er de combinatie van bespreken wat jou op dit moment bezighoudt, en daarna tijdens de massage voelen wat dit met je lichaam doet.

Grenzen aangeven

Stress ontstaat wanneer jij over je grenzen gaat. Grenzen zijn voor iedereen anders. Voel wat goed voelt voor jou. Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Als je steeds meer moet doen om je doel te bereiken levert je dit stress op. Goed is goed genoeg.
Stress van de ander kan jouw stress worden, wanneer je alle zorgen van anderen meeneemt naar je eigen leven. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid in hoe je omgaat met vervelende situaties. En natuurlijk wil je er zijn voor die ander die het moeilijk heeft, maar ga hierin niet over je eigen grenzen, en geef af en toe ook alle aandacht aan jezelf. Even niet bezig met de buitenwereld, en dingen doen waar jij blij van wordt.
Laat je masseren

Massage is een weldaad voor je lichaam en geest, het haalt je uit je hoofd en laat je lichaam voelen.
Aanraken is dan ook een van de eerste levensbehoefte en ervaringen van de mens. Een aanraking zorgt voor het aanmaken van hormonen die je een goed gevoel geven. Waardoor het stressniveau in je lichaam gereduceerd wordt.
Massage bevorderd de bloedcirculatie, de lymfestroom, de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van voedingsstoffen waardoor herstel van het belaste lichaam door stress sneller plaats kan vinden.

Wil jij je stress verminderen, begin dan stapje voor stapje om veranderingen in je leven aan te brengen. Wanneer je de lat te hoog legt voor jezelf, geef dit stress en streef je je doel voorbij.

Waar krijg jij stress van? En wat doet het met je lichaam en geest?
Vertel mij je verhaal.

Annelies Foolen Holl, massagetherapeut bij:
Massagepraktijk Cura,