Heb je nekklachten en schouderklachten? Dit is wat het betekent.

  • Je nek weerspiegelt onder andere de kracht en bereidheid waarmee jij je hoofd rechtop houdt, en de last die jij meedraagt in je hoofd. Je nek zorgt ook voor flexibiliteit, de mogelijkheid om je hoofd te draaien en om je heen te kunnen kijken.

Kijk je steeds naar het verleden, of juist alleen maar vooruit? Wil je niet meer terugkijken naar wat er gebeurd is in het verleden?

  • Stop je je hoofd in het zand, en wil je niet zien wat erom je heen gebeurt? Je nek staat voor de mate waarin je je vrij voelt om te mogen zijn wie je bent, je je niet gezien of afgewezen voelt.

Steek jij je hoofd uit om iets voor elkaar te krijgen? Of verstop je je liever achter iemand anders, en maak je je klein?

  • Een stijve nek, kan uiting geven aan onbuigzaamheid, halsstarrigheid, een weigering de andere kant van het probleem te zien, of koppigheid.

Vind jij dat je altijd gelijk hebt, dat je het altijd beter weet, en alles op jouw manier moet?

  • Een verschuiving van de atlas, de bovenste nekwervel, dwingt je het hoofd te wenden en kan zo duidelijk maken dat een koerswijzigingen in het leven nodig is.

Ben je iemand die met alle winden meewaait, en het iedereen naar de zin probeert te maken. Misschien is het tijd je eigen weg te volgen.

  • Schouderklachten hebben vaak te maken met gespannen spieren die hun aanhechtingspunten in het gebied van het gewricht hebben. Behalve massage, is bewustwording van je houding van groot belang.

Uiterlijke houding geeft innerlijke houding weer
Durf jij jezelf te laten zien, of maak je jezelf klein?

  • Gewrichten zorgen voor beweeglijkheid, het vermogen tot verandering van richting in het leven. Bewegingsbeperking (niet flexibel zijn en niet vrij zijn in je bewegingen) leidt tot verstijving.

Waarom zet jij je beweging vast?
Houd jij vast aan oude patronen?

  • De spieren van schouder en nek houden het hoofd rechtop. Wanneer je hoofd overbelast is, door veel piekeren, of lang achter de computer te zitten met focus op je werk. Zullen de nekspieren dit compenseren.

Ben je een perfectionist, en wil je alle ballen in de lucht houden, is je hoofd loodzwaar van het piekeren hoe je alles perfect voor elkaar moet krijgen.

  • Veel mensen gaan gebukt onder geestelijke druk, deze spanning is voelbaar in het gebied vanaf je achterhoofd, nek, schouders en bovenrug.

Doe jij jezelf continu anders voor dan je zou willen zijn, om aan de verwachting van de ander te willen voldoen?

  • Langdurige spanning in het nek- schoudergebied kan leiden tot hoofdpijn, stijfheid in het schoudergebied.

Is er geen balans meer tussen spanning en ontspanning, sta je voortdurend in de startblokken?

  • Klachten in je armen en handen komen vaak voor uit een blokkade in het nek- schoudergebied. De zenuwbanen worden afgekneld, de bloedcirculatie stagneert en de energievoorziening blokkeert.

Blijf jij maar geven, ga je door op wilskracht, terwijl je eigenlijk doodop bent, en je hoofd liever zou laten hangen?

Wat kun je zelf doen?

  • richt je aandacht op je schouders en ervaar wanneer daar spanning optreedt. Doe je dit bij een bepaalde gedachten, of wanneer je jezelf onder druk zet. Hierdoor krijg je inzicht in wat bij jou de spanning in je schouders veroorzaakt.
  • oefeningen om je spieren te rekken, en sterker te maken.
  • zorg voor voldoende afwisseling tussen ontspanning en spanning
  • draag niet alle zorgen van anderen met je mee.
    wissel je houding af, en blijf niet steeds in dezelfde houding achter een computerscherm zitten.
  • Volg regelmatig je ademhaling, en adem rustig diep in en uit.
  • ken je grenzen, genoeg is genoeg, je mag ook wel eens nee zeggen.
  • leef in het nu, het verleden kan je niet veranderen, en de toekomst moet zich nog vormen, deze is misschien wel helemaal anders dan jij je nu voorstelt.
  • volg je eigen pad, je kan het niet iedereen naar de zin maken.
  • goed is goed genoeg, het hoeft niet altijd beter
  • hoe verder je hoofd naar voren hangt, hoe meer gewicht er aan je nek, en bovenste rugspieren komt te hangen.
  • Stem je kussen af op je houding, niet te dik, en niet te dun.